Jak rozmawiać z klientkami salonu kosmetycznego? UWAGA – Poziom zaawansowany!

Rozróżnianie typów osobowości C. G. Junga pomaga nie tylko w relacji klient – kosmetolog, ale także w relacjach osobistych, z przyjaciółmi czy też z rodziną. Dla mnie, poznanie typów osobowości było swoistą rewolucją. Zmieniło sposób patrzenia na to, w jaki sposób komunikuję się z innymi. Teraz wszystko zależy od Ciebie, od tego czy rzetelnie nie tylko przeczytasz, ale i zrozumiesz zasady postępowania Twojego klienta.

Większość osób pracujących w salonach kosmetycznych traci relację z klientami przez swoją bierną postawę, mówiącą odwiedzającej osobie „nic mi się nie chce”. Jeżeli prawdziwie zastanowisz się nad obsługiwanymi przez Ciebie klientami, bardzo empatycznie spojrzysz na ich problemy, przeanalizujesz ich osobowość, to będziesz osobą umiejącą w wyższym stopniu kształtować z nimi relacje – wprawiać w zachwyt osobę, która aktualnie znajduje się w Twoim salonie. To dzięki odpowiedniej analizie klienta i późniejszym dopasowaniu do niego możliwe jest uzyskanie poziomu oczekiwanej charyzmy w kontaktach z ludźmi.

Przedstawiam poniżej typologię osobowości autorstwa C. G. Junga zbudowaną na dwóch poziomach:

·         ekstrawertyk – introwertyk oraz

·         typ emocjonalny – racjonalny.

Na tej podstawie powstają typy osobowościowe (zobacz rysunek): przywódca (osoba ekstrawertyczna, kierująca się rozumem), analityk (osoba introwertyczna, kierująca się rozumem), typ towarzyski (osoba ekstrawertyczna, kierująca się emocjami), typ sympatyczny (osoba introwertyczna, kierująca się emocjami).

Źródło: Hogan K., Psychologia Perswazji, wyd. Czarna Owca, 2005r.

W pierwszej kolejności omówione zostaną racjonalne typy osobowości (z góry rysunku).

Jak zachwycić typ przywódczy?

„Przywódca” to osoba która kieruje się logiką (rozumem) w dodatku jest ekstrawertyczna. To zdecydowanie „burzliwe” połączenie. Takie osoby przeważnie się śpieszą, nie dokładnie wiedzą co chcą, ale wiedzą na pewno że chcą to dostać od razu. Mogą wydawać się agresywni, działają nie zwracając uwagi na czyjeś uczucia. Potrafią w jednej chwili na kogoś nawrzeszczeć, by za chwilę zachowywać się jakby nic się nie stało. Kiedy rozmawiasz z takim człowiekiem:

·         Nie przedstawiaj mu wielu opcji wyboru. Taka osoba potrzebuje rozwiązania szytego na miarę, dokładnie dopasowanego do jej potrzeb. I będzie zła, jeżeli nie dostanie tego, czego potrzebuje w przeciągu najbliższych kilku sekund.

·         Pokaż jej, że ma wpływ na decyzje. Przywódcy uwielbiają przypisywać sobie wszystkie zasługi – jeżeli będą zadowoleni z zabiegów, które im zaproponowałaś na pewno stwierdzą, że „to oni” je wybrali i to ich zasługa. Trzeba z takim zachowaniem być cierpliwym i jeżeli nie chcesz się z taką osobowością pokłócić, warto przemilczeć tą niesprawiedliwą dla Ciebie sytuację.

·          Ze wszystkich typów osobowości stosunkowo najłatwiej ich przekonać. Najlepszą metodą jest przedstawienie im dwóch opcji wyboru. Woli Pani zabieg A, czy B? Przywódca najprawdopodobniej pośpiesznie wybierze jeden z nich.

Jak zachwycić typ analityczny?

W przeciwieństwie do typu przywódczego analityk jest introwertykiem choć tak samo jak przywódca,  kieruje się w swoich decyzjach rozumem. Jest spokojny, zrównoważony, bardzo lubi przemyśleć wszystkie decyzje.Jednak, podobnie jak u przywódcy, jego językiem pojmowania świata jest „logika”. Analityk to klient najtrudniejszy do przekonania. Podjęcie decyzji zakupowej zajmuje mu bardzo dużo czasu, koniecznie potrzebuje zapoznać się z dokładnym opisem wszystkich usług i mieć przekonanie, że wybierze tę najlepszą. Dla niewprawionego kosmetologa to nie lada wyzwanie, aby przedstawić najlepszą usługę dla tego typu osobowości. Będzie zadawał bardzo dużo pytań i oczekiwał akademickich dyskusji dotyczących każdej z usług. Zupełnie tak, jakby przed wykonaniem zabiegu sam chciał się go nauczyć i dokładnie na każdym etapie zrozumieć. Jeżeli zdiagnozujesz, że któryś z Twoich klientów jest analitykiem:

·         Przygotuj się na dogłębne wytłumaczenie przeprowadzenia każdej z usług i nie pośpieszaj go.

·         Najlepszą odpowiedzią na potrzeby analityka jest przekazanie mu dużej ilości materiałów, takich jak: ulotki, broszury itp. To będzie dla niego bardzo ważne, żebyś zasypała go materiałami – zwiększy to poczucie bezpieczeństwa wyboru usługi, na którą potencjalnie – może kiedyś – się zdecyduje.

·         Najlepiej jest pokazać analitykowi, że się jest równie wnikliwym w analizie prowadzonych zabiegów co on. Wzbudzisz w ten sposób jego podziw.Najlepsza metoda na osiągniecie tego celu: opowiedz o Twoich ulubionych zabiegach o których wiesz najwięcej. Pokaż jak bardzo profesjonalnie jesteś przygotowana do pracy, a chętnie dokona zakupu.

W następnej odsłonie artykułu opisany będzie typ osobowości: „towarzyski” i „sympatyczny” – Zapraszam do lektury!