C. G. Jung wybitny psycholog wprowadził klasyfikację czterech typów osobowości ludzkich. W pierwszej kolejności podzielił ich na: ekstrawertyków i introwertyków, aby później jeszcze dodatkowo przypisać im cechy: ludzie kierujący się emocjami lub rozumem.
W jaki sposób budować relację z każdym z tych typów? Odpowiedź poniżej.
Jak budować relacje z ekstrawertykiem?
Ekstrawertyk to osoba która chętnie dzieli się wszystkimi swoimi emocjami i myślami. Jest energiczna i chętnie poddaje się doświadczaniu nowych bodźców. Często się śpieszy, komunikuje się głośno z otoczeniem. Ma wrażenie, że świat jest zbyt wolny dla niej. Chce żeby wszystko było robione szybciej. Jeżeli będziesz zbyt długo zastanawiać się nad jakąś rzeczą, na pewno Ci przerwie i zmusi Cię do podjęcia decyzji. Mówimy tutaj o typie skrajnym. Na świecie nie ma aż takich skrajnych osobowości, jednak gdy zauważysz że Twoja klientka jest ekstrawertykiem, koniecznie:
- Nie zanudzaj jej wieloma opcjami wyboru, daj jej szybko dopasowaną dla niej propozycję zabiegu.
- Dopasuj się do niej, ona działa na „wyższym poziomie prędkości”, postaraj się być równie sprawna jak ona.
- Nie bój się tego, że podnosi głos – ona po prostu taka jest. To nie znaczy, że ma do Ciebie złe uczucia, ona po prostu tak traktuje ludzi i dla niej to jest normalne. Choć Ty możesz mieć wrażenie, że na Ciebie krzyczy.
- Ekstrawertycy potrzebują czasami się pokłócić i będą narzucać Ci swoją wolę. Pamiętaj, że nie musisz im ustępować. To, co jest najważniejsze dla Ciebie – to zaakceptowanie, że: ekstrawertycy po prostu tacy są. A Ty będziesz charyzmatyczna, gdy uda Ci się zrozumieć ten typ osobowości i budować z nim relacje zgodnie z jego potrzebami.
Jak budować relacje z introwertykiem?
Introwertyk działa wolniej, nie lubi zbytniego pośpiechu. Lubi jak wszystko jest dobrze poukładane i przemyślane. Zawsze będzie Ciebie namawiać, żebyś zwolniła, była dokładniejsza i rozważyła jeszcze dodatkowe opcje. Zdobędziesz sympatię introwertyka gdy:
- Pozwolisz klientowi na dokładne przeanalizowanie wszystkich możliwości wyboru zabiegu.
- Będziesz mówić spokojnie i wyczekiwać na to, kiedy Twoja klientka będzie gotowa do rozpoczęcia rozmowy.
- Nie będziesz w stanowczy sposób prezentować swoich poglądów, a jedynie pozwolisz jej wybierać spośród licznych możliwości.
Jak budować relacje z osobą kierującą się rozumem?
Dla osoby kierującej się rozumem najważniejsze są fakty i liczby. Tylko one ją przekonają do podjęcia decyzji. Stereotypowo przyjęło się uważać, że tacy są mężczyźni, ale nie tylko. Jest bardzo dużo racjonalnych kobiet, a Ty powinnaś umieć rozpoznawać, które z Twoich klientek takie są i poszukiwać odpowiedniego sposobu budowania relacji z nimi, aby:
- Przedstawiać racjonalnym klientom tylko i wyłącznie najważniejsze informacje dotyczące zabiegu.
- Nie starać się na siłę budować z nimi emocjonalnej relacji, one nie chcą i nie będą się z Tobą przyjaźnić.
- Postaraj się pokazać, jako osoba konkretna i rzeczowa – klienci racjonalni dobrze się będą czuli w towarzystwie takiej profesjonalistki.
Jak budować relacje z osobą kierującą się emocjami?
Osoby emocjonalne są najczęściej występującymi klientami w branży kosmetycznej. To osoby wrażliwe, skoncentrowane na emocjach swoich, ale także będzie dla nich ważne jak Ty czujesz się w ich towarzystwie. Każda decyzja, którą podejmują wynika z ich emocji. Zdecydują się chodzić do salonu kosmetycznego w którym są lubiani, w którym dobrze się czują. Osoby kierujące się emocjami podejmą decyzję zakupową tylko, jak będą mieli wobec Ciebie i produktu pozytywne emocje. Racjonalne argumenty nie będą ich przekonywać.
Aby zdobyć ich sympatię:
- Pozwalaj się im poznać, opowiadaj o tym co czujesz – to wzbudzi ich zainteresowanie.
- Zanim zaproponujesz cokolwiek, zaprzyjaźnij się z nimi. Zbuduj więź, to będzie dla nich najważniejsze, na samym końcu rozmawiaj o ofercie.
- Najważniejsze dla Ciebie w obsłudze takiego klienta będzie sprawienie by ta osoba czuła się dobrze w Twoim towarzystwie, pozwól emocjonalnej osobie opowiedzieć o tym ja minął jej dzień, co lubi robić w wolnym czasie.
Kluczowe w budowaniu relacji z klientem salonu kosmetycznego jest odpowiednie rozpoznanie jego potrzeb. Z każdym typem osobowości inaczej buduje się relacje, bo każdy z nich potrzebuje czegoś innego. W zależności od tego czy jest introwertykiem, czy ekstrawertykiem przy innym zestawie Twoich zachowań będzie czuć się bardziej komfortowo. Zupełnie inaczej także należy obsługiwać typy osobowości racjonalnych i emocjonalnych. Od Ciebie zależy czy będziesz potrafiła w odpowiedni sposób zbudować przyjazną atmosferę dla klienta. Odpowiadając na jego zachowania, stajesz się profesjonalistą, do którego klient chce wracać. Konkurencja na dzisiejszym rynku kosmetycznym jest wysoka i nie opiera się tylko na produktach. Najważniejszym czynnikiem staje się obsługa oparta na odpowiednim budowaniu bliskich relacji z klientami.
Już niebawem trzecia odsłona artykułu.