Jak rozmawiać z Klientem, który w wyborze zabiegów i kosmetyków kieruje się emocjami?

Emocje – to silny bodziec, skłaniający do podejmowania impulsywnych decyzji. Nie muszą one jednak być złe. Ważne jest by odpowiednio odczytywać oczekiwania tego typu klienta oraz wychodzić im naprzeciw. Jak to zrobić – zapraszam do lektury!

W poprzedniej części omówiliśmy typy kierujące się logiką, czas na omówienie emocjonalnych typów osobowości (tych z dołu rysunku), typu sympatycznego i towarzyskiego.

Źródło: Hogan K., Psychologia Perswazji, wyd. Czarna Owca, 2005r.

Jak zachwycić typ towarzyski?

Ekstrawertyk, kierujący się emocjami. Ekspresyjny, lubiący dzielić się swoimi myślami dokona zakupu jeżeli Cię „polubi”. Ulubione zajęcia dla takiej osobowości, to wzbudzanie sympatii innych osób. Głównym celem towarzyskiego typu osobowości jest budowanie pozytywnej atmosfery wśród wszystkich osób które ją otaczają. Bardzo ważne w budowaniu relacji z takim typem osobowości jest:

  • Częste żartowanie, budowanie przyjaznej atmosfery i pokazywanie, że bardzo się tego klienta lubi.
  • Najgorszym błędem jaki można popełnić z towarzyskim typem osobowości jest niepoznanie go od razu lub pomylenie z jakąś inną osobą. Typ towarzyski lubi być rozpoznawany przez każdego, bardzo mocno się stara być lubianym – a to że „wszyscy” go znają i obdarzają sympatią jest jedną z najważniejszych rzeczy w jego życiu.
  • Tak jak każdy typ emocjonalny, kupi produkt jeżeli polubi osobę sprzedającą.
  • Nie będzie zadawać nużących pytań i bardziej mu będzie zależało na poznaniu Ciebie niż usługi. Może się tak zdarzyć, że podczas pierwszej wizyty zacznie opowiadać bardzo intymne szczegóły ze swojego życia.

Jak zachwycić typ sympatyczny?

Typ sympatyczny jest wielkim wrażliwcem. Nie dość że jest introwertykiem to jeszcze kierującym się emocjami. Będzie poświęcać dużą część uwagi na rozstrzyganie problemu w stylu: co ja sobie pomyślałem o tym, co mój rozmówca pomyślał, o tym, że ja czuję, a on może czuć się inaczej, i w związku z tym ja czuję, że on czuje się źle…….

Kiedy rozpoznasz ten typ osobowości w swoim salonie kosmetycznym:

  • Bądź wrażliwa i delikatna, typ sympatyczny jest absolutnie nieasertywny, nie będzie umiał odmówić zabiegu nawet wtedy, kiedy nie będzie miał na niego ochoty. A później, jak wróci do domu, to postanowi więcej Cię nie odwiedzać, bo mu przykro się zrobi jak będzie miał zrobiony zabieg, którego nie chciał. Tak jak przyjrzysz się dokładniej temu typowi osobowości – to bardzo łatwo jest zrobić takiej osobie przykrość. Szczególnie jak Ty jesteś ekstrawertykiem.
  • Szanuj jego prawo do powolnego dokonywania wyborów, najlepiej zostaw takiego klienta sam na sam z podjęciem decyzji. Innymi słowy, przedstaw kilka opcji zabiegów i przez chwilę odsuń się od niego, uspokój słowem, powiedz że jak będzie gotowy do wyboru zabiegu to przyjdziesz i zapytasz się jeszcze raz.

Rozpoznawanie typów osobowości – jako narzędzie budowania relacji

Pierwszym krokiem do umiejętnego budowania relacji z klientem jest wyrobienie w sobie nawyku rozpoznawania i odpowiadania na potrzeby każdej z przedstawionych osobowości. Dopasowanie swoich zachowań do każdego z typów jest nauką, która trwa całe życie. Jeżeli przeczytałaś ten artykuł, to zdobyłaś wiedzę, która może być dla Ciebie ciekawostką, jednak jeżeli chcesz poprawnie zwiększyć umiejętności budowania relacji z klientami, to potrzebna jest ciężka praca, a przede wszystkim – praktyka. Z początku może Ci być trudno rozpoznawać dany typ osobowości, niezbędna będzie intensywna refleksja, później będziesz sobie przypominać, jak powinnaś się w obecności tej osobowości zachować. To trwa trochę i wymaga wprawy, może się nawet zdarzyć, że Twoje umiejętności komunikacyjne obniżą się, bo tak będziesz zajęta myśleniem o tym, jak mogłabyś lepiej dopasować się do klienta. Ale później zauważysz bardzo dużą różnicę, staniesz się bardziej charyzmatyczna, przystępna i osiągalna dla swoich klientów. Pytanie, czy chcesz tą wiedzę wprowadzić w życie?

Zanim zaczniesz to robić, powinnaś wiedzieć o tym, że opisane typy osobowości są skrajne. W rzeczywistości takie osoby występują bardzo rzadko. Najczęściej ludzie są „pomiędzy”, czyli na przykład: w większości przypadków (np. w pracy) dana osoba jest ekstrawertykiem, w domu natomiast lubi być spokojna i wrażliwa. Może też być na odwrót, w domu „lew”, w pracy „delikatna owieczka”. Pytanie z jakimi potrzebami przychodzi klientka/klient do Twojego salonu. Czy chce budować relacje (jest nastawiona na emocje) czy chce załatwić daną sprawę (rozwiązać racjonalny problem) itp. Jedną z najważniejszych lekcji, którą przekazuje nam twórca tego podziału – C. G. Jung jest pozbycie się trudnego pytania, które pojawia się przy obsłudze trudnych klientów: dlaczego on taki jest? Odpowiedź Junga jest natychmiastowa: bo po prostu, tak jest.

Nie zastanawiaj się dlaczego ktoś lubi wolno podejmować decyzje i będzie chciał przejrzeć wszystkie ulotki nie jest to trudny klient, jest to analityk kierujący się rozumem. Gdy ktoś na Ciebie nawrzeszczy i będzie się śpieszył to także nie jest trudny klient – to po prostu typ przywódczy… Spójrz jak bardzo rozjaśniają się różnice pomiędzy wszystkimi Twoimi klientami. Gdy przyjdą następnym razem, weź poprawkę na to, że ludzie po prostu tacy są.A Twoje zadanie opiera się na budowaniu relacji z nimi – to wspaniała przygoda, w której życzę Ci powodzenia.